søndag 30. mars 2014

Helgepyssel

Jeg har hatt feber store deler av helgen og har i min apati blitt sittende å se på SVT2. Der reklameres det for egne program i pausene og da sies ting som: "Se korrespodentarna värje tirsdag kl. 20.00 i tvåan", og det er med skam å melde at ikke er mer voksen enn at jeg kniser ukontrollert hver gang sånne utsagn kommer. Hei, jeg er Hetty, og jeg elsker analhumor!

Men til tross for at jeg er feberherjet så har jeg klart kreere noe denne helgen også.
Det er jo lenge siden jeg begynte påske-forberedelsene, for jeg trodde jo noe feilaktig den var allerede til neste helg. I dag laget jeg ennå mer påske i heimen.
Eller...den kan både være påskepynt OG vanlig pynt.
Litt sånn barnslig vanlig pynt, vel å merke.

Dette var ikke helt gratis; jeg måtte ofre en stor tomflaske til en verdi av 2,50. Dette ble nøye vurdert på forhånd, men jeg fant ut at jeg bare måtte forsøke lage denne praktiske pynten etter at jeg på det o'så fantastiske pinterest fant noe lignende...ikke hare, men et annet flaskedyr, husker ikke hva det var.
Det er en blomsterpotte. Nå har jeg riktignok beplantet den med en særdeles fake plante, men siden både planten og krukken er laget av plast, så er de litt sånn derre "ment to be".

Tada!

Kunstverket heter "Jäg vet ju inte så mycket, for jäg är bara en liten kanin, og kaniner vet ju inte så mycket".
Med den tittelen forsøker jeg formidle budskapet om at verket er totalt unyttig, ekstremt billig, men veldig søtt. Svensk blir veldig naturlig når man på forhånd er for hemmet til å skifte tv-kanal, men som tidligere nevnt, bare blir liggende å lytte ukritisk i feberdøs. Plutselig våkner man opp og tror man heter Maggan og bor i Kalmar.

Jeg har, som den observante leser kanskje ser, klipt ut en kanin-ish figur av en tomflaske.
Tegnet først opp en cirka-form før jeg klipte den ut.
Deretter malte jeg hele greia med tavlemaling, og da det tørket var det bare å kritte opp det som skal være et kaninfjes. Om dere kanskje synes jeg er litt dårlig til å tegne så tenk på dette: En av teoriene om hvordan påskeharen dukket opp var at haren egentlig skulle forestille et lam, altså det kristne symbolet på påske. En eller annen har altså muligens sittet og skulle tegne et lam, men så fikk han det ikke helt til - og alle trodde det var en hare. Litt trist, men også litt morsomt.


Til dere som tenker at kaniner ikke er påskepynt i Norge, og at Hetty er et svakt menneske som altfor lett lar seg rive med av kommersialisme og det som værre er: Amerikaniseringen av samfunnet vårt!: Ta dere en bolle! Jeg synes kaniner er søte og har selv vært kanin-eier før de dessverre led en grusom død som tilfeldige trafikkoffer...én etter én. Her nytes kaniner hemningsløst uansett høytid. Altså: Get over it!

Mulig det å nekte for amerikanisering på engelsk ikke akkurat er det mest veloverveide jeg har gjort.


Summary:
I have been sick! I think I'm like a man when I'm sick; always thinking I'm about to die. Luckily I survived this time too.

Today, when I felt so much better, and realised I was going to survive, I decided to make some decoration for the upcoming Easter Holiday. I love making decor, and decorate my house :-)

I cut a plastic bottle in the form of a rabbit, and painted it with blackboard paint. This makes it all so simple, it is just to draw a rabbit face with chalk when the paint was dry. 
I will perhaps make one more and fill it with candy. I must have lots of candy during Easter Holiday.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar