søndag 26. mai 2013

Helgepyssel - selvdesignet middagservise

Forrige helg fant vi ut at vi jo behøvde et eget ute-servise. Et som det ikke var så nøye med om det falt i bakken og knuste...eller fikk noen riper i seg av de fantastisk vakre, men ikke fullt så glattpolerte, dekketallerkenene av betong.


Så tenkte jeg litt da, og ville først ha melamintallerkener fra Rice, men siden de bare produseres i størrelsene små og bittesmå så passer de ikke oss.

Vi liker å ha god nok plass på tallerkenen slik at ingen mat kommer i berøring med annen mat.

Ikke spør...

Så tenkte jeg litt til, og tror dere ikke jeg kom opp med den genuint gode idéen å stikke innom IKEA en tur. Som tenkt så gjort.
Og da jeg kjørte derfra var bilen lastet opp med helt hvite, enkle middagstallerkener.

Så var det bare å ta porselenstusjene fatt.

Alle fatene er dekorert med første strofe av ulike bordvers jeg har vært borti i løpet av mitt liv.

Har fortsatt noen vers notert i Idéboka mi, så jeg får vel ta en runde til på Ikea ved en høvelig anledning. Vi kan iallefall ha mange til bords, og det er jo alltid koselig.



Summary:

In Norway it is a tradition in schools and kindergartens to sing a song before the pupils eat lunch. You know, as a blessing of the food we are about to eat. 

Many sings at home too, but not at our home. 

Here, we just shout that the table is set and everybody has to fucking get seated so we can eat!

Anyway ... enough about our perfect and harmonious domestic life. The point is that this weekend has been used to design our own dinnerware. 

Plates are decorated with different verses and songs I have learned during my years, first as a student and then as a teacher myself. Each dish is unique.

And if anyone knows of any of those food-blessing-hymnes/songs (in Norwegian they are called matvers)  in english, please tell me. I really want to make an international edition of my dinnerware some day as well.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar